Wednesday

Kenapa Pemain China Tarik Diri Dari Terbuka Jepun 2012?



BEIJING – China menarik penyertaan para pemain badminton mereka daripada menyertai Terbuka Jepun minggu ini kerana keselamatan memandang isu perebutan kawasan Beijing dan Tokyo semakin buruk, kata penganjur.

“Pihak BWF mengesahkan kontinjen China menarik diri daripada Terbuka Jepun,” kata Thomas Lund, ketua pegawai operasi BWF kepada AFP.

“Malangnya pertandingan terpaksa diteruskan,” tambah beliau.

Secara rasmi daripada pusat pingpong dan badminton China bahagian pengurusan sukan kata kepada AFP: “Kami tarik diri daripada Terbuka Jepun.

“Keputusan dibuat mengambil kira keselamatan para pemain, memandangkan ketegangan hubungan China-Jepun sekarang ini, kami tarik diri.”

Keputusan dibuat Jumaat lepas, tambah mereka.

Seorang jurucakap Jepun bagi kejohanan itu berkata China memaklumkan kepada BWF pada 14 September yang 22 pemain tidak akan bertanding.

Terbuka Jepun bermula pada Selasa dan akan berakhir pada hari Ahad, dengan BWF mengatur semula undian perseorangan lelaki dan wanita serta beregu lelaki selepas pengumuman tersebut.

China dan Jepun terlibat dalam isu perebutan kawasan, Pulau Diaoyu, pulau kecil yang terletak di Laut China Timur.

Persatuan Badminton China menghantar surat kepada BWF mengatakan para pemainnya tidak akan bertanding di sirkit kelapan acara Siri Super, kata pengurus pemasaran Sirisuper BWF, S. Selvam kepada AFP.

Dengan ketiadaan pemain kuat China seperti juara bertahan, Chen Long serta Lin Dan dan Chen Jin memberi peluang cerah kepada pemain Malaysia, Lee Chong Wei menjadi pilihan juara. – AFP

sumber:

No comments:

ikan hiasan / ornamental fish

Web Counter